Välkommen till fam Nilsson/Waara

Alla inlägg den 10 maj 2009

Av Malin Nilsson - 10 maj 2009 20:25

Vi har trotsat vädret och varit ute i flera timmar idag! Men mitt i allt vart det ju bra väder så man hann ju sola lite=)

Hmm fast jag har lite problem att sitta ordentligt...Måste liksom halvligga för att jag inte ska tappa andan totalt;-)

Vi har ätit lunch och middag hos svärmor idag. Det var riktigt smarrigt!

Sen for vi till Vallen för att D hjälpte pappa att stoppa in nå på blocket.

Mamma hade hittat en gungstol på vinden som jag är såååå sugen att ta hem hit! Fatta vad skönt att sitta och amma i den! Måste bara kolla och godkänna den först=)


Nu tror jag att gumman har somnat i hennes rum. Hon var lite uppspelt och busig när vi kom hem och ville göra allt annat än sova! Men hon ska ju på dagis imorgon så hon måste ju komma i säng i tid. Annan tid brukar hon gå och sova ca 19.45 och sover då ganska exakt 12 timmar om natten.

Få se hur det kommer att gå när lillen kommer ut från magen?

Men igår var det då inga problem när Nora var här när hon skulle sova.

Jag sa åt D att det bara är bra att det är lite småbarn här och låter lite för då hinner hon kanske vänja sig tills våran kommer=)


Ikväll ska jag fasen köra lite trappträning!

5ggr upp och ner! Vad tror ni om det? Någon annan som har nåt bra förslag på hur man ska få igång en förlossning?

11 dagar kvar till beräknade imorgon...


Uträkning utgår från dagens datum: Sön 10 maj 2009.
Din graviditet startade Lör 16 aug 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 30 aug 2008 (ägglossningen).
Du är på dag 268 av 280. (95,7%).
Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 1 full dag (v38+1).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 22 maj 2009
Du har 12 dagar kvar till beräknad förlossning


Kroppen: Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.
Kroppen har förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Av Malin Nilsson - 10 maj 2009 10:18

Idag vet jag inte vad jag ska säga om vädret? På vissa ställen är det blå himmel och bredvid det blåa kan det vara svarta moln...

Jag och gumman har varit och tagit oss en dusch och snart ska gubben också gå. Efter det hade vi tänkt hinna ut och leka i sandlådan med gummans nya grejer som hon fick av farmor igår. Hon har surrat om det hela morgonen så det är bäst att göra som hon säger medans det inte regnar.

Annars har vi inte så stora planer för dagen.

Tänkte åka till Vallen en sväng och hjälpa pappa att stoppa in nå annonser på blocket på nå svammel han skull sälja;-)

Sen ska D göra nå skojarbete så då kanske jag och gumman far och rantar en sväng. Får väl se...


Gumman står för tillfället bredvid mig och bygger pussel. Hon klarar svåra pussel helt själv=) Hon fick ett Laban pussel när hon fyllde år och det lägger hon utan problem! Mammas duktiga flicka=)


Nu ska jag surfa vidare och sen umgås med min familj!


/ M

Presentation


Välkommen till Familjen Nilsson/Waara

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggsvar.se


Ovido - Quiz & Flashcards